Utan katt vore ett hem bara ett hus...

I mitt liv försöker jag hänge mig själv åt motsatsen till Nånannanism (Vilket är en inställning att någon annan får ta hand om de problem som uppstår eller de saker som behöver uträttas… Ordet finns listat på Svenska språknämndens lista över nya ord från år 2004.).

Kan själv och nästan allting, som Lotta på Bråkmakargatan säger, känns som ett bättre rättesnöre. För det värsta som kan hända är ju bara att man misslyckas och det är ju just av misstagen som man lär sig…

VÄLKOMMEN!!!







18 juni 2010

Drömmar...

Larry Kersten lär ha sagt:
"Dreams are like rainbows. Only idiots chase them..."
Jag kan inte annat än hålla med. Det finns ingen anledning att drömma om saker som inte går att förverkliga. Att falla i tanke-fällan och börja med "tänk om" och ha det som en ursäkt. Tänk om jag bara hade mer pengar då skulle jag. Tänk om jag vore smal då skulle jag. Tänk om jag bla, bla, bla... Däremot säger jag inte att vi ska sitta nöjda och inte drömma om förändring. Vi ska bara vara realistiska i vårt drömmande och begränsa drömmandet till saker som vi kan förverkliga på egen hand. Det finns så mycket som vi kan genomföra om vi bara lägger manken till och försöker. Vi har makten över vårt eget öde och kan forma det just så som vi vill. Men att sitta ner och gömma sig bakom drömmar - det gör ingen lycklig!

4 kommentarer:

Magnus sa...

Hmm, intressant. Försöker komma på en vettig kommentar, men det enda som kommer ut är -
Du är modig, du!

Inte för att jag sitter och när en massa orealistiska drömmar, men när du beskriver det så blir det väldigt.. naket. ärligt.

Det är modigt att vara så ärlig mot sig själv.

Alley Cat sa...

Jag tror att ärlighet mot sig själv är vår främsta skyldighet...

Jag känner mig inte alls modig!

Magnus sa...

Jo, det är såklart oerhört viktigt att vara ärlig mot sig själv.

Jag håller med om det du skriver i inlägget; jag tänker nog mer på att formulera det, just att sätta ord på att vara sin egen lyckas smed. Det blir så konkret då.

Alley Cat sa...

Att man faktiskt är sin egen lyckas smed är den största insikten...